Společné (inkluzivní) vzdělávání
Školní poradenské pracoviště základní školy
Školní poradenské pracoviště tvoří výchovný poradce, metodik prevence a asistenti pedagoga.
Za jeho činnost odpovídá vedoucí učitel základní školy:
- dohlíží na včasné zpracování PLPP a IVP třídními učiteli a dalšími pedagogickými pracovníky;
- dohlíží na počáteční zjišťování speciálních vzdělávacích potřeb žáků, zjištění nadaných a velmi nadaných žáků, zjištění překážek v učení a zapojení z důvodu sociokulturně znevýhodněného prostředí učiteli v 1. ročníku základní školy;
- zaznamenává do matriky informace o poskytování podpůrných opatření žákům.
Výchovný poradce:
- koordinuje činnost školního poradenského zařízení;
- spolupracuje s třídními učiteli, ostatními učiteli a dalšími pedagogickými zaměstnanci školy při zpracování PLPP a IVP pro nadané žáky, velmi nadané žáky a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;
- koordinuje mezi vyučujícími různých předmětů tvorbu a konečnou podobu PLPP a IVP;
- kontroluje, zda vyučující zohlednil ve své části zpracovávaného IVP všechna doporučení školského poradenského zařízení;
- zajišťuje písemný informovaný souhlas zákonného zástupce žáka, bez kterého nemůže být PLPP nebo IVP prováděn;
- zajišťuje seznámení všech vyučujících velmi nadaného žáka nebo nadaného žáka a jeho zákonného zástupce s IVP;
- po podpisu PLPP nebo IVP zákonným zástupcem žáka a po získání písemného informovaného souhlasu zákonného zástupce žáka předá informace o zahájení poskytování podpůrných opatření podle IVP VUZŠ;
- dohlíží na realizaci podpůrných opatření doporučených danému žákovi v praxi;
- koordinuje spolupráci školy a školského poradenského zařízení nebo dalších institucí podílejících se na vzdělávání a výchově žáka.
Školní metodik prevence:
- připravuje podmínky pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole;
- koordinuje poskytování poradenských preventivních služeb školou a specializovanými školskými zařízeními žákům se specifickými poruchami chování.
Asistent pedagoga:
- pomáhá vzdělávat heterogenní skupiny žáků v jednom třídním kolektivu;
- pomáhá vzdělávat žáka se závažným stupněm potřeby podpůrných opatření (neschopného plně se zapojit do spolupráce se třídou) v kolektivu intaktních žáků;
- pomáhá vytvořit podmínky pro týmovou spolupráci;
- pomáhá vytvořit více příležitostí k individuální práci se žákem (i s ostatními žáky ve třídě);
- pomáhá lépe poznat osobnost žáka (žáků);
- účastní se vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v případě, pokud to vyžadují jeho potřeby;
- podporuje přijetí žáka se speciálními vzdělávacími potřebami kolektivem třídy a podílí se
- na ovlivňování pozitivního třídního klimatu;
- účastní se komunikace mezi školou a rodinou žáka;
- zásadně nevykonává ty činnosti, které může žák realizovat sám;
- podporuje žáka v samostatnosti a učí ho dovednostem, které vedou ke snižování závislosti na ostatních osobách;
- nikdy neplní za žáka jeho školní výstupy;
- pomáhá vzdělávat heterogenní skupiny žáků v jednom třídním kolektivu;
- pomáhá vzdělávat žáka se závažným stupněm potřeby podpůrných opatření (neschopného plně se zapojit do spolupráce se třídou) v kolektivu intaktních žáků;
- pomáhá vytvořit podmínky pro týmovou spolupráci;
- pomáhá vytvořit více příležitostí k individuální práci se žákem (i s ostatními žáky ve třídě).
Úkoly pedagogů při realizaci podpůrných opatření
Koordinátor inkluze pro I. stupeň (Mgr. Jesika Ulrika Greisslerová):
- odpovídá za spolupráci se školským poradenským zařízením (PPP, SPC) v souvislosti s doporučením podpůrných opatření žákovi.
Koordinátor inkluze pro II stupeň (Jan Navrátil):
- odpovídá za spolupráci se školským poradenským zařízením (PPP, SPC) v souvislosti s doporučením podpůrných opatření žákovi.
Učitel:
- zajišťuje v příznivém klimatu třídy efektivní vzdělávání vedoucí k tomu, aby se žák pohyboval
- v bezpečném prostředí a byl zde osobnostně i odborně připraven k plnoprávnému zapojení
- do společnosti;
- zná zdravotní stav žáka, zná dopady zdravotního handicapu žáka na jeho vzdělávání;
- zná sociální zázemí žáka;
- zná limity, kterými je vzdělávání žáka nacházejícího se v konkrétním sociokulturním prostředí ovlivněno;
- zná případné psychické zvláštnosti související s příčinami zdravotního či sociálního postižení
- či znevýhodnění žáka;
- užívá vzhledem k potřebám žáků adekvátní formy, metody a postupy vzdělávání;
- plánuje vzdělávací jednotku tak, aby byla zajištěna diferenciace přístupu k těmto žákům;
- využívá vyhodnocování realizovaných vzdělávacích aktivit k dalším plánovaným činnostem;
- spolupracuje s dalšími učiteli podílejícími se na vzdělávání konkrétních žáků;
- spolupracuje s rodiči;
- spolupracuje s dalšími odborníky podílejícími se na rozvoji žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, a to nejen v oblasti výchovy a vzdělávání;
- má nárok na podporu poradenských pracovníků školských poradenských zařízení.
Třídní učitel:
- sleduje úroveň zapojení žáka do třídního kolektivu;
- sleduje, zda úroveň plnění školních výstupů odpovídá možnostem a schopnostem žáka;
- dohlíží na jednotný přístup k žákovi ze strany všech zainteresovaných pedagogů i všech nepedagogických pracovníků školní komunity;
- usměrňuje neadekvátní soudy ostatních pracovníků školy, pokud tyto nereflektují znalost žáka v širších souvislostech;
- koordinuje aktivity související se zásahy poradenských pracovníků a pracovníků sociálních služeb.
RYCHLÝ KONTAKT |
---|
Kontakty |
Telefon: 581 627 246, 725 900 380 E-mail: skola@zssobechleby.cz ID datové schránky: gudmsi6 |
NOVINKY |
---|
Fotografie |
Nejnovější fotografie najdete zde |
Základní škola a Mateřská škola Soběchleby, příspěvková organizace Soběchleby 198, 753 54 Soběchleby
REDIZO 600146707, IČ 71001204, DIČ CZ71001204
REDIZO 600146707, IČ 71001204, DIČ CZ71001204